Od 1 września 2020 r. rozpoczęliśmy realizację ponad 2,5-letniego projektu dla Seniorów 65+ z Częstochowy, powiatu częstochowskiego i powiatu kłobuckiego, który wdraża w ich domach zdalne usługi zdrowotne dopasowane do ich potrzeb, tzw. teleopiekę telemedycynę. Realizatorami projektów są Stowarzyszenie „EBI Association”, lider w teleopiece w Polsce – OPIEKANOVA Sp. z o.o. i jej NZOZ OPIEKANOVA, lider opieki kardiologicznej – TELEMEDYCYNA Polska S.A. oraz Miasto Częstochowa.
W projekcie obejmujemy wsparciem w sumie 350 osób, w tym maksymalnie 150 uczestników wcześniejszego projektu „Bezpiecznie we własnym domu”. W domach uczestników i uczestniczek podłączone są na czas projektu specjalne urządzenia do teleopieki z możliwością 24-godzinnego kontaktu z Centrum Alarmowym. W Jastrzębiu-Zdroju funkcjonuje profesjonalne Centrum Teleopieki, w którym pracują wykwalifikowani teleopiekunowie (osoby doświadczone w pracy z Seniorami, wśród nich opiekunowie medyczni, psycholodzy, gerontolodzy, terapeuci zajęciowi, konsultanci senioralni, ratownicy). W Katowicach z kolei w Centrum telemedycznym na stałe już współpracującym z jastrzębskim Centrum pracują całodobowo ratownicy medyczni oraz lekarze – kardiolodzy i interniści. Te dwa wspólnie dla Was pracujące Centra będą otaczać opieką naszych uczestników w zakresie koordynowania nagłych stanów, pomocy psychologicznej, badań przesiewowych w kierunku chorób neurodegeneracyjnych (Alzheimer, Parkinson), problemów kardiologicznych i cukrzycy.
Każdy/a uczestnik/czka przejdzie wywiad z diagnozą potrzeb, podczas którego ustalimy, jakie typy wsparcia dostępne w projekcie, poza opieką zdalną, mogą pomóc Seniorowi/Seniorce w utrzymaniu kondycji zdrowia – i te usługi postaramy się dostarczyć. Każda usługa w projekcie jest całkowicie bezpłatna, cały koszt urządzeń i wsparcia są finansowane z Unii Europejskiej, budżetu państwa i wkładu własnego realizatorów. Koszt projektu to 4 470 430,58 zł. Dofinansowanie projektu wynosi 4 157 500,43 zł, w tym 3 799 865,99 zł z Unii Europejskiej. Realizacja projektu jest przewidziana do 30 czerwca 2023 r.
Ale co to jest teleopieka i telemedycyna?
Są to usługi opiekuńczo-zdrowotne łączące nowoczesne technologie teleinformatyczne z pracą profesjonalistów, które mają za zadanie przedłużyć okres samodzielności i niezależności Seniorów we własnym domu. Te niezwykle precyzyjnie przygotowane usługi pomogą Ci, jeśli już martwisz się o swoich rodziców czy dziadków, a nie możesz z nimi spędzać całego czasu. Pozwoli Ci pracować, wyjeżdżać na delegacje czy wakacje, będąc pewnym, że ktoś czuwa pod twoją nieobecność nad bezpieczeństwem bliskich Ci Seniorów. A oni czują się komfortowo, bo nadal są u siebie. Nasza opieka to nie tylko interwencja w trakcie poważnych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu, ale także kontakt towarzyski 24h/dobę i wsparcie psychologiczne. Jeśli sam jesteś Seniorem lub potrzebujesz wsparcia z powodu niepełnosprawności czy zagraża Ci nagłe pogorszenie stanu zdrowia z powodu choroby przewlekłej, przede wszystkim depresji, choroby serca, nadciśnienia, cukrzycy – możesz mieć pewność, że dzięki naszym usługom, będąc w domu, będziesz w stanie wezwać pomoc w każdym trudnym momencie. Będziesz także mógł/mogła porozmawiać z teleopiekunami w przypadku lęków, obaw czy niepewności. I nadal będziesz mógł/mogła cieszyć się komfortem mieszkania we własnym domu!
W projekcie bardzo ważnym elementem jest zaangażowanie sieci sąsiedzkiej, pomoc wolontariuszy, praca pracowników terenowych.
Teleopieka, poza funkcją opiekuńczą (reagowanie na nagłe sytuacje, towarzyszenie poprzez rozmowy towarzyskie) koordynuje także inne działania wspierające zdrowie naszych uczestników według zindywidualizowanych decyzji. W związku z tym wskazuje konieczność pomocy w zakresach:
1. Badań przesiewowych i ewentualnych konsultacji w zakresie chorób neurodegeneracyjnych
2. Poradnictwa psychologicznego
3. Opieki kardiologicznej
4. Opieki diabetologicznej.
Podłączamy uczestników na bieżąco. Zgłoś się i sprawdź dostępność miejsc.
By Pomoc w projekcie przebiegała sprawnie niezbędne jest stworzenie dla każdego/każdej podopiecznego/podopiecznej tzw. SIECI POMOCOWEJ, czyli grupy min. 2 osób, które będą kolejno wzywane do pomocy lub które będą świadczyły określone wsparcie. W sieci pomocowej znajdują się różne osoby, te bliższe miejscu zamieszkania podopiecznego/podopiecznej oraz takie, które czują się odpowiedzialne za jego/jej życie i bezpieczeństwo. Także te, które – choćby czasowo – zajmują się Seniorem odpłatnie. Czym więcej jest osób w sieci, tym lepiej możemy pomóc.
Udział w sieci nie oznacza 100% gotowości na każdorazowe wezwanie teleopiekuna. Centrum teleopieki podejmuje decyzję, jaki rodzaj pomocy jest niezbędny podopiecznemu/podopiecznej i kontaktuje się z najbardziej właściwymi osobami (sąsiadem, synem, opiekunką, wolontariuszem, itp.). Wybór kontaktu jest uzależniony od sytuacji i poziomu zagrożenia. Jeśli dana osoba nie jest w stanie pomóc w tym momencie, teleopiekun kontaktuje się z kolejną osobą z SIECI POMOCOWEJ. W najtrudniejszych przypadkach wzywane są także służby publiczne – zwykle pogotowie ratunkowe, ale bywają też przypadki wezwania policji, straży miejskiej czy straży pożarnej. W sieci mogą też w określonych przypadkach znaleźć się pracownicy OPS, lekarze, pielęgniarki długookresowe czy środowiskowe oraz inne osoby, które w danym momencie mają możliwość i chęć współpracy dla Seniora.
Udział w Sieci Pomocowej na całym świecie jest oznaką humanizmu, odpowiedzialności społecznej i prawdziwego dobra. Każdy członek Sieci nie tylko otrzymuje od nas podziękowanie za pomoc, ale także ma możliwość udziału w szkoleniach i doradztwie dla Sieci pomocowych finansowanych z Unii Europejskiej i budżetu Lidera projektu.
Zespół medyków będzie każdego dnia, o każdej porze w gotowości do świadczenia pomocy w zakresie zdarzeń kardiologicznych. Na początku włączania Cię do systemu nasz lekarz przeprowadzi z Tobą wywiad medyczny i ustali, jak często wykonywać badanie EKG na urządzeniu, które dostaniesz do domu na określony czas. Badanie wykonasz za pomocą niewielkiego, przenośnego aparatu EKG. Wynik możesz w każdej chwili skonsultować telefonicznie ze specjalistą. Jeśli lekarz stwierdzi, że Twoje życie jest zagrożone, wezwie do Ciebie zespół ratownictwa medycznego.
W projekcie pracujemy na 3 typach urządzeń, które są udostępniane czasowo dla Uczestnika/Uczestniczki. Wszystkie są przez nas sprawdzone, skalibrowane do potrzeb projektu i będą dodatkowo przygotowywane do pracy w domu naszych podopiecznych.
Centralka wraz z tzw. Guzikiem życia (na opasce lub wisioru) to najważniejszy element systemu TELEOPIEKI, który jest montowany w domu podopiecznego/nej. Centralka poza stałym połączeniem z przyciskiem alarmowym, posiada także bardzo czuły głośnik i mikrofon, dzięki którym podopieczny/a może rozmawiać z teleopiekunem czy innym specjalistą w trybie głośnomówiącym w każdym miejscu swojego domu. Bo to urządzenie domowe!
Centralka z Guzikiem życia może działać na istniejącej w domu linii telefonicznej stacjonarnej (wersja analogowa przekaźnika), jednak w projekcie zaplanowano podłączenia GSM na zakupionych dla podopiecznych kartach SIM.
Guzik życia posiada własną baterię, która wystarcza na 3-5 lat użytkowania bez wymiany, zatem nie wymaga ładowania. W przypadku wyładowywania się baterii informacja o tym fakcie jest wysyłana automatycznie do Centrum Teleopieki.
Bardzo ważne jest, by Guzik życia – czy to na opasce, czy na wisiorku – mieć zawsze przy sobie. Także podczas snu i w kąpieli (jest wodoodporny). Tylko posiadanie go przy sobie może przyczynić się do efektywnego użycie w czasie zasłabnięcia, upadku czy innych zdarzeń nagłych.
Urządzenia są przez nas testowane i zatwierdzone do użytkowania w profesjonalnej teleopiece. Urządzenia są przekazywane uczestnikom na czas ich udziału w projekcie.
Badania wykonasz za pomocą niewielkiego, przenośnego aparatu EKG.
Urządzenie posiada specjalne, oznaczone kolorami przewody, które podłącza się do dołączonych dla każdego Uczestnika/Uczestniczki elektrod (małe kółeczka ze specjalnym, bezpiecznym klejem). Elektrody przykleja się w określonych wcześniej w instrukcji miejscach na ciele lub w miejscach wskazanych przez lekarza.
Następnie wystarczy przycisnąć przycisk „SERCE” i nasze badanie EKG jest bezpośrednio wysyłane do Centrum telemedycznego.
Urządzenie posiada certyfikat medyczny i zostało pozytywnie zaopiniowane przez lekarzy kardiologów.
Dla pacjentów cukrzycowych (testowo w projekcie) wprowadziliśmy zdalne urządzenia do pomiaru cukru. Niemal standardowy glukometr, jaki większość z Was zna zaopatrzony jest w transmiter do przesyłu Waszego wyniku do Centrum telemedycznego. W połączeniu z aplikacją możesz nie tylko sprawdzić wyniki w dłuższym czasie, przeanalizować je z lekarzem lub naszym edukatorem. W zestawie otrzymasz glukometr, transmiter oraz zestaw startowy pasków testowych.
Tytuł projektu: W OCHRONIE ŻYCIA I ZDROWIA – nowoczesne technologie teleopiekuńcze i telemedyczne dla mieszkańców Częstochowy i okolic.
Liczba uczestników: 300 mieszkańców
Partnerzy Projektu: Miasto Częstochowa, Stowarzyszenie „EBI Association”, OPIEKANOVA Sp. z o.o., Telemedycyna Polska S.A.
Rekrutacja odbywa się w trybie ciągłym.
Zapisy do projektu będą prowadzone przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy, ul. Focha 19/21, tel. 34 370 77 73 oraz Biuro główne projektu: Stowarzyszenie „EBI Association”, ul. Armii Krajowej 25, Jastrzębie-Zdrój tel. 32 307 52 22 (szczególnie osoby spoza Częstochowy). W przypadku trudności z wejściem do Wydziału – prosimy o telefon.
Szczegóły rekrutacji i naboru są wskazane w REGULAMINIE, stąd prosimy o szczegółowe zapoznanie się z nim. Przyjmujemy tylko kompletne dokumenty – można je pobrać poniżej.
Pobierz RegulaminDokumenty wymagane przy zgłoszeniu:
Pobierz Formularz zgłoszenia Pobierz Zaświadczenie lekarskieJeśli zaznaczają Państwo w Formularzu zgłoszeniowym niepełnosprawność, korzystanie z programu PO PŻ, dochód poniżej 150% kryterium dochodowego, wsparcie OPS, opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem, prosimy pamiętać także o dodatkowych załącznikach poświadczających te dane.
Dodatkowo będzie nam miło, jeśli wypełnią Państwo w domu dokument poniżej i przekażą nam go w dniu kontaktu. Uprości to rekrutację i przyspieszy wdrożenie.
Pobierz Kartę wywiadu
Stowarzyszenie „EBI Association” – biuro projektu
ul. Armii Krajowej 25
44-330 Jastrzębie-Zdrój
tel. 32 307 52 22
Urząd Miasta Częstochowy, Wydział Polityki Społecznej – biuro Częstochowa
ul. Focha 19/21
tel. 34 370 77 73