Od 1 września 2020 r. realizowaliśmy zaplanowany na 2,5-roku projekt dla Seniorów 65+ z subregionu zachodniego województwa śląskiego, który wdrażał w ich domach zdalne usługi zdrowotne dopasowane do ich potrzeb, tzw. teleopiekę telemedycynę. Realizatorami projektów byli Stowarzyszenie „EBI Association”, lider w teleopiece w Polsce – OPIEKANOVA Sp. z o.o. i jej NZOZ OPIEKANOVA, lider opieki kardiologicznej – TELEMEDYCYNA Polska S.A. oraz Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku.
W projekcie mieliśmy objąć wsparciem 350 osób, w tym maksymalnie 100 uczestników wcześniejszego projektu „Bezpiecznie we własnym domu”. W rezultacie całego projektu, który udało się przedłużyć do września 2023 r. wsparliśmy 453 Seniorów. W domach uczestników i uczestniczek podłączone były na czas projektu specjalne urządzenia do teleopieki z możliwością 24-godzinnego kontaktu z Centrum Alarmowym. W Jastrzębiu-Zdroju funkcjonowało profesjonalne Centrum Teleopieki, w którym pracowali wykwalifikowani teleopiekunowie (osoby doświadczone w pracy z Seniorami, wśród nich opiekunowie medyczni, psycholodzy, psychogerontolodzy, terapeuci zajęciowi, konsultanci senioralni, ratownicy). W Katowicach z kolei w Centrum telemedycznym na stałe już współpracującym z jastrzębskim Centrum pracowali całodobowo ratownicy medyczni oraz lekarze – kardiolodzy i interniści. Te dwa wspólnie dla Was pracujące Centra otaczały opieką naszych uczestników w zakresie koordynowania nagłych stanów, pomocy psychologicznej, badań przesiewowych w kierunku chorób neurodegeneracyjnych (Alzheimer, Parkinson), problemów kardiologicznych i cukrzycy.
Każdy/a uczestnik/czka przeszedł/przeszła wywiad z diagnozą potrzeb, podczas którego ustalaliśmy, jakie typy wsparcia dostępne w projekcie, poza opieką zdalną, mogą pomóc Seniorowi/Seniorce w utrzymaniu kondycji zdrowia – i te usługi staraliśmy się dostarczyć. Każda usługa w projekcie była całkowicie bezpłatna, cały koszt urządzeń i wsparcia były finansowane z Unii Europejskiej, budżetu państwa i wkładu własnego realizatorów. Koszt projektu to 4 524 152,14 zł. Dofinansowanie projektu: 4 207 461,49 zł, w tym 3 845 529,31 zł z Unii Europejskiej.
Ale co to jest teleopieka i telemedycyna?
Są to usługi opiekuńczo-zdrowotne łączące nowoczesne technologie teleinformatyczne z pracą profesjonalistów, które mają za zadanie przedłużyć okres samodzielności i niezależności Seniorów we własnym domu. Te niezwykle precyzyjnie przygotowane usługi pomogą Ci, jeśli już martwisz się o swoich rodziców czy dziadków, a nie możesz z nimi spędzać całego czasu. Pozwoli Ci pracować, wyjeżdżać na delegacje czy wakacje, będąc pewnym, że ktoś czuwa pod twoją nieobecność nad bezpieczeństwem bliskich Ci Seniorów. A oni czują się komfortowo, bo nadal są u siebie. Nasza opieka to nie tylko interwencja w trakcie poważnych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu, ale także kontakt towarzyski 24h/dobę i wsparcie psychologiczne. Jeśli sam jesteś Seniorem lub potrzebujesz wsparcia z powodu niepełnosprawności czy zagraża Ci nagłe pogorszenie stanu zdrowia z powodu choroby przewlekłej, przede wszystkim depresji, choroby serca, nadciśnienia, cukrzycy – możesz mieć pewność, że dzięki naszym usługom, będąc w domu, będziesz w stanie wezwać pomoc w każdym trudnym momencie. Będziesz także mógł/mogła porozmawiać z teleopiekunami w przypadku lęków, obaw czy niepewności. I nadal będziesz mógł/mogła cieszyć się komfortem mieszkania we własnym domu!
W projekcie bardzo ważnym elementem było zaangażowanie sieci sąsiedzkiej, pomoc wolontariuszy, praca pracowników terenowych.
Teleopieka, poza funkcją opiekuńczą (reagowanie na nagłe sytuacje, towarzyszenie poprzez rozmowy towarzyskie) koordynowała także inne działania wspierające zdrowie naszych uczestników według zindywidualizowanych decyzji. W związku z tym wskazywała konieczność pomocy w zakresach:
1. Badań przesiewowych i ewentualnych konsultacji w zakresie chorób neurodegeneracyjnych
2. Poradnictwa psychologicznego
3. Opieki kardiologicznej
4. Opieki diabetologicznej.
Projekt został już zakończony.
Beneficjent – Stowarzyszenie „EBI Association”, w związku z zakończeniem w dniu 30.09.2023 r. okresu realizacji ww. projektu informuje, iż posiada instytucjonalną gotowość podmiotów do świadczenia usług realizowanych w ramach projektu co najmniej przez okres odpowiadający połowie okresu okresowi realizacji projektu tj. do dnia 15.04.2025 r. W przypadku popytu na usługę będziemy świadczyć ją w zakresie zbliżonym do projektowego i w podobnej jakości w oparciu o przedstawioną na stronie ofertę.
Seniorzy mają możliwość kontynuowania wsparcia na zasadach odpłatności:
Usługa teleopieka – 129 zł/miesiąc (koszt usługi + dzierżawy urządzenia obniżyliśmy o 100 zł od ceny regularnej)
Usługa opieki kardiologicznej 149 zł/miesiąc
Usługa opieki diabetologicznej 129 zł/miesiąc
Z oferty mogą skorzystać uczestnicy projektu w wieku od 65 roku życia nie w pełni samodzielne mieszkające na terenie objętym wsparciem w projekcie.
Aktualna wolna liczba wspartych w programie miejsc świadczenia usług zdrowotnych, istniejących po zakończeniu projektu wynosi 13.
W przypadku pytań prosimy o kontakt pod nr 32 3075222.
By Pomoc w projekcie przebiegała sprawnie niezbędne jest stworzenie dla każdego/każdej podopiecznego/podopiecznej tzw. SIECI POMOCOWEJ, czyli grupy min. 2 osób, które będą kolejno wzywane do pomocy lub które będą świadczyły określone wsparcie. W sieci pomocowej znajdują się różne osoby, te bliższe miejscu zamieszkania podopiecznego/podopiecznej oraz takie, które czują się odpowiedzialne za jego/jej życie i bezpieczeństwo. Także te, które – choćby czasowo – zajmują się Seniorem odpłatnie. Czym więcej jest osób w sieci, tym lepiej możemy pomóc.
Udział w sieci nie oznacza 100% gotowości na każdorazowe wezwanie teleopiekuna. Centrum teleopieki podejmuje decyzję, jaki rodzaj pomocy jest niezbędny podopiecznemu/podopiecznej i kontaktuje się z najbardziej właściwymi osobami (sąsiadem, synem, opiekunką, wolontariuszem, itp.). Wybór kontaktu jest uzależniony od sytuacji i poziomu zagrożenia. Jeśli dana osoba nie jest w stanie pomóc w tym momencie, teleopiekun kontaktuje się z kolejną osobą z SIECI POMOCOWEJ. W najtrudniejszych przypadkach wzywane są także służby publiczne – zwykle pogotowie ratunkowe, ale bywają też przypadki wezwania policji, straży miejskiej czy straży pożarnej. W sieci mogą też w określonych przypadkach znaleźć się pracownicy OPS, lekarze, pielęgniarki długookresowe czy środowiskowe oraz inne osoby, które w danym momencie mają możliwość i chęć współpracy dla Seniora.
Udział w Sieci Pomocowej na całym świecie jest oznaką humanizmu, odpowiedzialności społecznej i prawdziwego dobra. Każdy członek Sieci nie tylko otrzymuje od nas podziękowanie za pomoc, ale także ma możliwość udziału w szkoleniach i doradztwie dla Sieci pomocowych finansowanych z Unii Europejskiej i budżetu Lidera projektu.
Zespół medyków będzie każdego dnia, o każdej porze w gotowości do świadczenia pomocy w zakresie zdarzeń kardiologicznych. Na początku włączania Cię do systemu nasz lekarz przeprowadzi z Tobą wywiad medyczny i ustali, jak często wykonywać badanie EKG na urządzeniu, które dostaniesz do domu na określony czas. Badanie wykonasz za pomocą niewielkiego, przenośnego aparatu EKG. Wynik możesz w każdej chwili skonsultować telefonicznie ze specjalistą. Jeśli lekarz stwierdzi, że Twoje życie jest zagrożone, wezwie do Ciebie zespół ratownictwa medycznego.
W projekcie pracujemy na 3 typach urządzeń, które są udostępniane czasowo dla Uczestnika/Uczestniczki. Wszystkie są przez nas sprawdzone, skalibrowane do potrzeb projektu i będą dodatkowo przygotowywane do pracy w domu naszych podopiecznych.
Centralka wraz z tzw. Guzikiem życia (na opasce lub wisioru) to najważniejszy element systemu TELEOPIEKI, który jest montowany w domu podopiecznego/nej. Centralka poza stałym połączeniem z przyciskiem alarmowym, posiada także bardzo czuły głośnik i mikrofon, dzięki którym podopieczny/a może rozmawiać z teleopiekunem czy innym specjalistą w trybie głośnomówiącym w każdym miejscu swojego domu. Bo to urządzenie domowe!
Centralka z Guzikiem życia może działać na istniejącej w domu linii telefonicznej stacjonarnej (wersja analogowa przekaźnika), jednak w projekcie zaplanowano podłączenia GSM na zakupionych dla podopiecznych kartach SIM.
Guzik życia posiada własną baterię, która wystarcza na 3-5 lat użytkowania bez wymiany, zatem nie wymaga ładowania. W przypadku wyładowywania się baterii informacja o tym fakcie jest wysyłana automatycznie do Centrum Teleopieki.
Bardzo ważne jest, by Guzik życia – czy to na opasce, czy na wisiorku – mieć zawsze przy sobie. Także podczas snu i w kąpieli (jest wodoodporny). Tylko posiadanie go przy sobie może przyczynić się do efektywnego użycie w czasie zasłabnięcia, upadku czy innych zdarzeń nagłych.
Urządzenia są przez nas testowane i zatwierdzone do użytkowania w profesjonalnej teleopiece. Urządzenia są przekazywane uczestnikom na czas ich udziału w projekcie.
Badania wykonasz za pomocą niewielkiego, przenośnego aparatu EKG.
Urządzenie posiada specjalne, oznaczone kolorami przewody, które podłącza się do dołączonych dla każdego Uczestnika/Uczestniczki elektron (małe kółeczka ze specjalnym, bezpiecznym klejem). Elektrony przykleja się w określonych wcześniej w instrukcji miejscach na ciele lub w miejscach wskazanych przez lekarza.
Następnie wystarczy przycisnąć przycisk „SERCE” i nasze badanie EKG jest bezpośrednio wysyłane do Centrum telemedycznego.
Urządzenie posiada certyfikat medyczny i zostało pozytywnie zaopiniowane przez lekarzy kardiologów.
Dla pacjentów cukrzycowych (testowo w projekcie) wprowadziliśmy zdalne urządzenia do pomiaru cukru. Niemal standardowy glukometr, jaki większość z Was zna zaopatrzony jest w transmiter do przesyłu Waszego wyniku do Centrum telemedycznego. W połączeniu z aplikacją możesz nie tylko sprawdzić wyniki w dłuższym czasie, przeanalizować je z lekarzem lub naszym edukatorem. W zestawie otrzymasz glukometr, transmiter oraz zestaw startowy pasków testowych.
Tytuł projektu: W OCHRONIE ŻYCIA I ZDROWIA – nowoczesne technologie teleopiekuńcze i telemedyczne dla mieszkańców subregionu zachodniego województwa śląskiego, w szczególności z Rybnika.
Liczba uczestników: 300 mieszkańców
Partnerzy Projektu:Stowarzyszenie „EBI Association”, OPIEKANOVA Sp. z o.o., Telemedycyna Polska S.A., Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku.
Rekrutacja odbywa się w trybie ciągłym.
Zapisy do projektu będą prowadzone przez:
Stowarzyszenie „EBI Association”, ul. Armii Krajowej 25, Jastrzębie-Zdrój tel. 32 470 60 77, e-mail: teleopieka@ebi.org.pl (szczególnie osoby spoza Rybnika). Pracujemy w godz.: 8:00 – 15:00.
Szczegóły rekrutacji i naboru są wskazane w REGULAMINIE, stąd prosimy o szczegółowe zapoznanie się z nim. Przyjmujemy tylko kompletne dokumenty – można je pobrać poniżej.
Pobierz RegulaminDokumenty wymagane przy zgłoszeniu:
Pobierz Formularz zgłoszeniowy Pobierz Zaświadczenie lekarskieJeśli zaznaczają Państwo w Formularzu zgłoszeniowym niepełnosprawność, korzystanie z programu PO PŻ, dochód poniżej 150% kryterium dochodowego, wsparcie OPS, opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem, prosimy pamiętać także o dodatkowych załącznikach poświadczających te dane.
Dodatkowo będzie nam miło, jeśli wypełnią Państwo w domu dokument poniżej i przekażą nam go w dniu kontaktu. Uprości to rekrutację i przyspieszy wdrożenie.
Pobierz Kartę wywiadu
Stowarzyszenie „EBI Association” – biuro projektu
ul. Armii Krajowej 25, 44-330 Jastrzębie-Zdrój,
tel. 32 307 52 22 , e-mail: teleopieka@ebi.org.pl
Pracujemy w godz.: 8:00 – 15:00
Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku
ul. Żużlowa 25, 44-200 Rybnik, tel. 32 43 99 306, 32 43 99 307
e-mail: dpp@opsrybnik.pl
Pracujemy: poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7:00 – 15:00,
wtorek w godz. 7:00 – 16:00, piątek w godz. 7:00 – 14:00, zadzwoń i umów się.